
RADIO VERONICA

DETAILS BLIJVEN ALTIJD BOVEN WATER KOMEN

Als we kijken naar de vroege dagen van Radio Veronica en ‘De Veronica Sage’
geschreven door Gerth van Zanten lezen, dan worden we met een prachtig verhaal vol
avonturiers verrast. Terecht dan ook dat we, destijds na het aanschaffen, dit boekwerk
koesterden en met regelmaat terugpakten om te herlezen. In mijn boekenkast staan twee
exemplaren, waarvan één exemplaar geheel uiteen is gevallen. Maar als ik het
boekwerkje 42 jaar na dato andermaal goed lees, valt het me op dat het verhaal nog
steeds prachtig is maar dat de auteur weinig met exacte datums is gekomen, als het gaat
om de geschiedschrijving.

De eerste vergadering van een aantal personen, verbonden binnen een bond van Vrije
Radio Handelaren, vond plaats op 15 oktober 1959 in Hotel Krasnapolsky in Amsterdam,
vier dagen later, op 19 oktober gevolgd door een tweede vergadering. Op de eerste
vergadering, aldus Van Zanten, werden er ongeveer 20 personen verwacht, hoewel op
geen enkele wijze is terug te vinden hoeveel mensen er inderdaad aanwezig waren. Deze
vergadering had als laatste punt op de agenda het komen tot oprichting van een vrije
radio station onder de naam V.R.O.N., dat stond voor Vrije Radio Omroep Nederland.
Op 19 oktober kwam men andermaal bijeen in Amsterdam waar de plannen voor
oprichting van de Vereniging van Handelaren en het eventueel starten van en radiostation
andermaal werden besproken. Van Zanthen in zijn boek: ‘Na heen en weer gepraat bleek
dat negentien personen bereid waren vijfduizend gulden te storten, zodat het streefbedrag
van bijna een ton bijna was bereikt.’

Men dacht met een bedrag van rond de honderdduizend gulden inderdaad genoeg te
hebben een schip aan te schaffen en in te richten. Bep Slootmans, één van de initiators
binnen het project, stelde tijdens deze vergadering dat er al drie schepen waren
aangeboden en dat de maandelijkse kosten ongeveer 30.000 gulden werden geschat,
inclusief 8 bemanningsleden. Hieruit valt te concluderen dat men in eerste instantie
overwoog een schip, inclusief bemanning, te huren in plaats van de aanschaf van een
redelijk uitgerust schip. Uiteraard is het alom bekend dat het voormalige lichtschip
Borkum Riff eind 1959 werd aangeschaft en uitgerust in de haven van het toenmalige
West Duitse Emden. Op geen enkele wijze werd meer informatie gegeven over de drie
schepen.

Wat echter niet is terug te vinden in ‘de Veronica Sage’ en ook niet in andere publicaties
die in de loop der afgelopen vier decennia in boekvorm over de geschiedenis van Radio
Veronica zijn verschenen, is dat er nog een derde en vierde belangrijke vergadering plaats
vond, alvorens daadwerkelijk op zoek werd gegaan naar een geschikt schip en een plek
om deze ergens uit te rusten. De derde vergadering vond plaats op 25 oktober 1959,
waarbij zowel onrust onder de aanwezigen ontstond als wel een naam van een schip werd
genoemd, dat uiteindelijk nooit is gehuurd dan wel gekocht door de V.R.O.N..
Recentelijk vond ik een tweetal artikelen in het digitale archief van de Koninklijke
Bibliotheek. Laten we eens kijken wat het Nieuwsblad van het Noorden meldde op 26



oktober van dat jaar onder de kop: ‘Vrije radiohandelaren voelen niets voor
piratenzender.’ In de bond van Vrije Radio Handelaren, die nauwelijks tien dagen oud is,
doet zich reeds een stroming voor die de voorzitter wil uitstoten. De voorzitter is
L.M.Ph.M. Slootmans en tevens de initiatiefnemer en de organisator van de
donderdagavond opgerichte V.R.O.N.. Enige leden van de Bond zeggen nu: “De naam
van de bond wordt misbruikt door de wilde plannen van de piratenzender. Wij voelen
niets voor een tweede Lutine”.

Slootmans gaf zijn mening aan de over – niet bij name genoemde – Amsterdamse
correspondent door direct te ontkennen dat de opgerichte bond V.R.O.N. iets te maken
had met de Bond van Vrije Radio Handelaren: “Het enige verband tussen beide instanties
is slechts, dat de twintig aandeelhouders van de V.R.O.N. allen ook lid zijn van de Bond
van Vrije Radio Handelaren.” In de verslaggeving over de vergadering komt echter – zeer
opmerkelijk – de naam voor van een door de V.R.O.N. ‘al gecharterd’ schip voor.

‘Inmiddels is de V.R.O.N., die de coaster Lijnbaan heeft gecharterd en een vijf kilowatt
zender heeft besteld om begin december met reclame-uitzendingen van de acht mijl uit de
Noordzeekust liggende Lijnbaan te beginnen, benaderd door enige Engelse zakenlieden
die hebben voorgesteld het radioschip op een centraal punt in de Noordzee te verankeren
opdat de zender zowel Nederland als Engeland zal kunnen bereiken.’



Verder werd het artikel afgesloten met de mededeling dat de organisatoren achter de
V.R.O.N. het Britse voorstel in overweging hadden genomen en de eventuele
consequenties daarvan zouden bestuderen. Ondermeer zou de uitzendcapaciteit van vijf
kilowatt aanmerkelijk verhoogd dienen te worden om deze een bredere reikwijdte te
geven zodat het in beide landen redelijk ontvangbaar zou worden. Nooit eerder heb ik de
naam van het eventuele zendschip gelezen en kan rustig stellen dat het waarschijnlijk één
van de weinige keren is geweest dat de naam voorbij kwam. Vreemd genoeg, na contact
met Juul Geleick, archivaris van de Stichting Norderney, was de naam van het schip hem
ook niet bekend. Niet veel later kwam, uit een recent door de Stichting verworven
deelarchief, een artikel tevoorschijn uit het Parool van 30 oktober 1959.

Ondermeer werd een eventuele start van het project bekend gemaakt: ‘Het is de
bedoeling voor Sinterklaas in de lucht te komen als een soort van surprise.’ De
mededeling was aan het Parool gedaan vanuit de groep van 20 personen, die de avond
ervoor, dus op 29 oktober, op een besloten vergadering in Amsterdam bijeen was
geweest. Anno 2011 wordt iets dergelijks omschreven als dat een bepaalde, op de
vergadering aanwezige, persoon naar buiten toe heeft gelekt. Ook meldde het Parool in
voornoemd artikel dat de aandeelhouders en initiatiefnemers op de vergadering de
plannen uiteindelijk goed hadden gekeurd tot oprichting van de V.R.O.N.. Dus kan
worden gesteld dat uiteindelijk op de vierde vergadering van aandeelhouders, gehouden
op 29 oktober 1959 in Hotel Krasnapolsky in Amsterdam, tot goedkeuring was gekomen
tot de oprichting van een radiostation.



Het bericht in Het Parool bracht nog een aantal opmerkelijke ‘nieuwtjes’, want de pers
was – ondanks dat het een besloten vergadering betrof – toch geïnformeerd over diverse
ontwikkelingen betreffende het toekomstige radioproject. Zo vermeldde men dat ene
Kees Manders was benoemd tot artistiek leider en perswoordvoerder en deze de pers ter
woord had gestaan met ondermeer de verklaring dat het gekozen schip, de Lijnbaan, zou
gaan varen onder de Panamese vlag en dat de omroep in oprichting zich voornam op ‘de
frequentiemodulatie golf’ te gaan uitzenden. Ook werd vermeld dat er onderhandelingen
waren opgestart met de BUMA, aangaande de muziekrechten. Tot slot werd er gemeld
dat werd overwogen de Nederlandse regering te vragen om een zendtijdvergunning,
evenals een officiële vergunning.

In de Veronica Sage werd door Gerth van Zanten de opmerking omtrent ‘Sinterklaas’ ook
genoemd, waarbij hij stelde: ‘Manders was in allerijl aangesteld als artistiek leider, nadat
hij zich telefonisch had gemeld bij Max Lewin’. Lewin was ook één van de eerste
initiatiefnemers van het project. Voorzitter Bep Slootmans zou later verklaren aan van
Zanten: “De man was nou net wat we niet moesten hebben.” Het zou trouwens niet lang
duren alvorens Kees Manders, een in die tijd niet alleen bekend persoon uit de
amusementswereld, maar tevens eigenaar en exploitant van tal van
uitgaansmogelijkheden gevestigd op het Thorbeckeplein in Amsterdam, terug zou treden
uit de V.R.O.N.. Van Zanten: ‘Eind oktober 1959 stond hij de pers nog enthousiast ter
woord als perschef van de V.R.O.N., maar de Sinterklaas surprise, die hij had
aangekondigd, zou hij in die hoedanigheid niet meer meemaken want begin november
nam hij ontslag.’



Kees en vrouw Rika

Ook recentelijk opgedoken uit archief van het Nieuwsblad van het Noorden is een bericht
van 5 november 1959, waarin wordt vermeld dat ‘eergisteren Kees Manders – één der
aspirant aandeelhouders – besloten heeft zich terug te trekken, omdat hij van oordeel is
dat er te veel dilettanten in de leiding zitten’. Dezelfde dag bracht: ‘De Friese Koerier’
ook een kort artikel betreffende het genomen ontslag, waarin Manders stelde: ‘Er maken
noch technisch noch artistieke mensen van de V.R.O.N. uit’. Volgens het artikel had
Manders zelf een werkschema samengesteld voor de opzet van de V.R.O.N., waarbij hij
had geconcludeerd dat er minimaal een startkapitaal nodig was van een half miljoen
gulden ter voorbereiding van en tevens voor het runnen van het radiostation gedurende de
eerste vijf maanden van haar bestaan. Hij ging dus niet akkoord met het minimale
startbedrag van een ton en werd, toen hij zijn ongenoegen daarover uitsprak, geadviseerd
op te stappen als hij geen vertrouwen had in de rest van de aandeelhouders en hun
plannen.

Uit het archief van de Stichting Norderney is – via het deelarchief ‘Flip Krant’ een
officieel persbericht tevoorschijn gekomen dat gedateerd is op 12 november van het
betreffende jaar en waarin de ontslagname door Manders wordt vermeld. In het
persbericht wordt tevens voor de eerste keer officieel gemeld dat het lichtschip Borkum
Riff is aangekocht om te worden verbouwd tot zendschip. Uit documenten blijkt dat op 9
december 1959 bij de Schrottverwerkung GmbH in Emden een bedrag, via een
bankoverschrijving, is binnengekomen ter hoogte van f 68.910,55 als zijnde de aanschaf
van de Borkum Riff.

Opmerkelijk is, dat via het betreffende persbericht, veel informatie naar voren komt die
meer dan vijftig jaar lang niet officieel werd gepubliceerd. Zo valt ondermeer te lezen dat
de Borkum Riff op de werf van de firma Cassens in Emden lag om te worden
geschilderd. ‘De salon, hutten en de messrooms worden in oude luister hersteld’. Ook



werd er vermeld dat het schip allrisk was verzekerd bij Phillipsens en Co. in Amsterdam
en dat het in de vaart zou worden gehouden onder commando van kapitein J.J. ’t Gilde.
Opmerkelijk zoals er werd gesproken over ‘in de vaart houden’, immers het betrof hier
een lichtschip dat niet over een motor beschikte.

Er werd in het persbericht een voorwaarde gesteld inzake het commandoschap van de
kapitein. Dit zou niet plaatsvinden, indien het Ministerie van Verkeer en Waterstaat aan
de V.R.O.N. een zendvergunning zou verstrekken. Uiteraard zou er dan in de wijze en
plaats van uitzending een wijziging zijn gekomen. Naast berichtgeving inzake de

samenstelling van de eerste directie van de V.R.O.N., Slootmans uit Blaricum financieel
directeur en Oswald uit Amsterdam als technisch directeur, werd in het persbericht ook
melding gemaakt over hoe men de exploitatie van de zendtijd wenste te regelen. Voor
Nederland ging men in zee met de Reclame Exploitatie Maatschappij Koraal uit Den
Haag, voor België en Luxemburg had men samenwerking gezocht met Interradio te
Brussel.

Het is alom bekend dat de vrije radio handelaren de V.R.O.N. hadden opgericht naar
voorbeeld van het Scandinavische station Radio Mercur. In het persbericht van 12
november 1959 werd dan ook bekend gemaakt dat op voorschotbasis een uitwisseling
van amusementsprogramma’s zou gaan plaats vinden. Dit met ‘Radio Mercuur te
Kopenhagen (op zee) en met Radio Europe 1 te Strassburg’. Inzake Radio Luxemburg
werd gesteld dat men met deze organisatie nog in onderhandeling was voor soortgelijke
uitwisseling van programma’s. Ook werd de naam genoemd van een zend technisch
adviseur, die was aangezocht: Dr. Dümpke te Rheydt.

Terugkomend op de problemen, die zich met Kees Manders hadden voorgedaan, werd in
het persbericht het volgende naar buiten gebracht: ‘De kwestie K. Manders heeft zich als
volgt gedragen. De heer Manders werd door de directie van de V.R.O.N. verzocht een
vergadering bij te wonen en daar bij wijze van proef een door de directie opgestelde
perscommuniqué voor te lezen. Op eigen gezag heeft de heer M. daarna een
uitvoeringsschema opgesteld en dit onder de aandeelhouders van de V.R.O.N. uitgedeeld.
Een schema dat in alle opzichten niets met de werkelijke stand van zaken te maken had.



Het werd dan ook door de vergadering met algemene stemmen verworpen, waarna de
heer M. verzocht werd de vergadering te verlaten. Hoewel voor de aanvang der
vergadering een ieder verzocht werd – dus ook de heer M. – alle ter tafel gebrachte feiten
en gegevens als vertrouwelijk te beschouwen, is gebleken dat de heer Manders dit
vertrouwen heeft beschaamd. Bovendien is komen vast te staan dat de heer M. onjuiste en
tendentieuze berichten aan de pers heeft verstrekt. Eén en ander heeft als gevolg gehad,
dat de V.R.O.N. op geen enkele wijze van de diensten van de heer Manders gebruik zal
maken.’

Slechts elf jaar later zou Kees Manders op een soortgelijke wijze proberen binnen te
treden in de organisatie achter de zeezender Radio Nordsee International, waar hij even
snel door de directie weer op een zijspoor werd gezet toen hij zich in de geschreven pers
veel belangrijker voordeed dan hij in werkelijkheid was.

Tenslotte even terug naar het schip de Lijnbaan. In de scheepvaartarchieven is terug te
vinden dat het vrachtschip ‘Lijnbaan’ haar naam kreeg in 1955. In werkelijkheid werd het
vrachtschip opgeleverd in 1938 als de MS Ary Scheffer, eigendom van rederij De Noord
in Albasserdam. Tien jaar later kwam het schip in handen van F. Alberts en C. de Jongh,
een rederij uit Amsterdam, later verenigd in Havre Boot, een Commanditaire
Vennootschap uit Rotterdam, waarbij het schip in 1955 een naamsverandering onderging
in ‘De Lijnbaan’. Het schip was 400 brt.

De coaster Ary Scheffer

Tot zendschip zou het echter niet komen en in 1963 werd de Lijnbaan verkocht en
omgedoopt tot Agia Thalssa AGI en kwam het in eigendom van Nicolas Demenegis en
George Valakas uit Piraeus, en ging het onder Griekse vlag op vaart.
In 1967 kreeg het schip andermaal een andere naam, MV Kelli. Lang zou het niet meer in
de vaart zijn want op 9 december 1968 sloeg het schip tijdens het laden om en zonk het in
St. George's Bay.



Bronnen:
Archief Flip Krant
Friese Koerier 1959
Koninklijke Bibliotheek Den Haag
Nieuwsblad van het Noorden Jaargang 72, 1959
Parool, 1959
Stichting Nordeney
Veronica Sage, door Gerth van Zanten, Teleboek, Amsterdam, 1968
www.groningerkustvaart.nl


